Siapa klik dia orang yang mulia...

Thursday, March 10, 2011

Sudahlah Ali..


Sanaa, Yaman (CNN) - Presiden Yaman Ali Abdullah Saleh berjanji Khamis ini untuk membawa sebuah perlembagaan baru untuk pilihanraya pada akhir tahun dan menyerahkan kuasa kerajaan untuk sistem parlimen pilhanraya. 


Perkembangan itu datang dari demonstrasi anti-kerajaan yang didera oleh pemberontakan Muslim Syiah, tindakan keras AS-dibantu pembekal al-Qaeda dan kekurangan air yang semakin meruncing.

"Kami telah diberitahu tuntutan semua demonstran pemuda kepada kerajaan kerana mereka adalah masa depan, dan kerajaan akan memenuhi semua tuntutan mereka tanpa mogok, pertengkaran, atau kekacauan," kata Saleh dalam pidato yang disiarkan secara nasional.

Rencana Presiden juga meminta pembentukan kerajaan perpaduan untuk meninjau undang-undang pemilihan baru.

Saleh, yang menolak untuk mengundurkan diri, berkata beliau tidak akan bertanding lagi untuk presiden dalam pilihan raya seterusnya. Dia telah memerintah Yaman selama 32 tahun.

Khaled Al-Anesi, seorang Yaman aktivis hak asasi manusia, menolak cadangan Saleh.

"Yaman tidak akan menerima apa presiden katakan hari ini," kata Al-Anesi. "Ini datang terlau lambat. Terlalu banyak demonstran meninggal dan presiden melayan tentang semua ini seperti badai yang akan berlalu.

"Orang akan terus protes dan akan terus menuntut pengunduran dirinya dan kami tidak akan berhenti sampai dia dipaksa untuk meninggalkan pejabat," katanya.

Seorang jurucakap pembangkang mengatakan, inisiatif presiden itu terlambat.

"Ini seperti seseorang yang cuba untuk mencetak gol dari belakang," kata Mohammed Qahtan. "Apapun yang dia lakukan tidak berguna."

Amnesty International mengatakan sekitar 30 orang dilaporkan mati di Yaman dalam rusuhan yang mulai awal bulan lepas. Ia mendesak pihak berkuasa Yaman untuk menamatkan "serangan akhir untuk mematikan dan serangan lain untuk protes."

Human Rights Watch meminta pihak berkuasa Yaman untuk segera menyiasat pembunuhan dua demonstran oleh tentera selama protes pada tarikh 4 Mac di dekat kota Harf Sufyan.

"Kami telah membuat tuduhan yang kredibel bahawa ribuan pengunjuk rasa damai yang dihadapi kebakaran langsung oleh Yaman tentera di luar Harf Sufyan dan bahawa dua orang awam bersenjata dibayar dengan kehidupan mereka," kata Joe Stork, seorang wakil Timur Tengah Pengarah Human Rights Watch.

Pada hari Rabu, seorang lelaki Yaman cedera dalam protes di Sanaa Universiti meninggal karena luka-lukanya, seorang pegawai perubatan menyatakan.

Mohamed Ali Mutlak, 24, berada di antara puluhan demonstran anti-kerajaan cedera Selasa ketika pasukan keselamatan menembak ke udara dan tembakan gas pemedih mata ke kerumunan puluhan ribu demonstran yang berkumpul di depan Universiti Sanaa, kata saksi.

Yaser Al-Hasani, salah satu demonstran, mengatakan pasukan keselamatan menggerebek selepas mahasiswa menentang perintah mereka tidak mengambil makanan dan selimut ke daerah protes di luar gerbang universiti. Persediaan ini digunakan untuk ribuan demonstran anti-pemerintah yang telah berkhemah meminta Saleh untuk berundur.

Mohammed Abulahoum, seorang pegawai kanan kerajaan, mengutuk gaya yang digunakan oleh polis dan tentera.

"Tidak ada keperluan untuk gaya itu. Ini hanya akan meningkatkan ketegangan antara kedua-dua belah pihak," katanya Rabu.

No comments:

Post a Comment

Apa ranking?

Check Page Rank of any web site pages instantly:
  
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service